◆ 구 :구란 둘 이상의 단어가 모여 하나의 문장 요소, 즉 주어, 동사, 목적어, 보어, 수식어의 기능을 하는 단어 집단으로서「주어+동사」를 포함하지 않은 것이다.
Teaching Point 1 : 명사구
명사적 의미를 가지고 문장 내에서 주어, 목적어, 보어의 역할을 하는 두 단어 이상의 단어 집단을 말한다.
To know oneself is difficult. (자기 자신을 안다는 것은 어렵다.)
<☞ 주어로 쓰인 명사구 >
Running with the ball is against the rule. (공을 갖고 뛰는 것은 규칙위반이다.)
<☞ 주어로 쓰인 명사구 >
He knows how to swim. (그는 수영하는 법을 알고 있다.)
<☞ knows의 목적어로 쓰인 명사구 >
We need a box of supplies. (우리는 비품 한 상자가 필요하다.)
<☞ need의 목적어로 쓰인 명사구 >
Would you give me a cup of coffee? (커피 한 잔 주시겠습니까?)
<☞ give의 직접목적어로 쓰인 명사구 >
I believe him to be right. (나는 그가 옳다고 생각합니다.)
<☞ 목적보어로 쓰인 명사구 >
He told us to return home. (그는 우리에게 집에 돌아가라고 말했다.)
<☞ 목적보어로 쓰인 명사구 >
I am fond of reading novels. (나는 소설 읽기를 좋아한다.)
<☞ 전치사 of의 목적어로 쓰인 명사구 >
Teaching Point 2 : 형용사구
형용사적 의미를 가지고 명사를 수식하거나 보어로 쓰이는 단어 집단을 말한다.
The lady standing at the door is my wife. (문에 서 있는 여자는 내 아내이다.)
<☞ lady를 수식하는 형용사구 >
That mountain covered with snow is Mt. Halla. (저 눈 덮인 산은 한라산이다.)
<☞ mountain을 수식하는 형용사구>
Look at the picture on the wall. (벽에 걸린 사진을 보세요.)
<☞ picture를 수식하는 형용사구 >
She has no house to live in. (그녀는 살 집이 없다.)
<☞ house를 수식하는 형용사구 >
It is of no use. (그것은 쓸모가 없다.)
<☞ 보어로 쓰인 형용사구 >
Teaching Point 3 : 부사구
부사적 의미를 갖고 동사, 형용사, 다른 부사, 또는 문장 전체를 수식하는 단어 집단을 말한다.
He has done it with ease. (그는 그 일을 쉽게 해냈다.)
<☞ 양태의 부사구 >
There is a white building on the hill. (언덕 위에 흰색 건물이 하나 있다.)
<☞ 장소의 부사구 >
The top of the mountain is seen above the cloud. (산의 정상이 구름 위로 보인다.)
<☞ 장소의 부사구 >
They are rich enough to buy that big house. (그들은 그 큰 집을 살만큼 부자이다.)
<☞ enough를 수식하는 부사구 >
He walked along the river looking this way or that. (그는 이쪽 저쪽 둘러보며 강을 따라 걸었다.)
<☞ 부대상황을 나타내는 부사구 >
주의 : 똑같은 표현이라 하더라도 문장 내에서의 역할에 따라 형용사구인지 부사구인지가 결정된다.
The white building on the hill is ours. (언덕 위에 있는 흰색 건물은 우리 것이다.)
<☞ building을 수식하는 형용사구 >
There is a white building on the hill. (언덕 위에 흰색 건물이 하나 있다.)
<☞ 장소의 부사구 >
Teaching Point 4 : 전치사구
전치사의 역할을 하는 단어 집단을 말한다.
He was standing in front of the hotel. (그는 호텔 앞에 서 있었다.)
<☞ in front of ~는「~ 앞에」라는 뜻의 전치사구 >
They lifted the rock by means of a crane. (그들은 크레인으로 그 바위를 들어 올렸다.)
<☞ by means of ~는「~으로」라는 뜻의 전치사구 >
I answered all the questions except for the last one. (나는 마지막 질문을 제외한 모든 질문에 답을 했다.)
<☞ except for ~는「~제외하고」라는 뜻의 전치사구 >
He did not come on account of illness. (그는 아파서 오지 않았다.)
<☞ on account of ~는「~때문에」라는 뜻의 전치사구 >
Teaching Point 5 : 접속사구
절을 이끄는 접속사의 역할을 하는 단어 집단을 말한다.
I will help you as long as I live. (내가 살아있는 한 당신을 도울 것이다.)
<☞ as long as는「~하는 한」이란 뜻의 접속사구 >
She talks as if she were rich. (그녀는 부자인 것처럼 말한다.)
<☞ as if는「마치 ~처럼」이란 뜻의 접속사구 >
Take your umbrella in case it rains. (비가 올 경우에 대비해 우산을 가져가라.)
<☞ in case는「~하면, ~한 경우에」라는 뜻의 접속사구 >
I will tell him so as soon as he comes back. (그가 돌아오면 즉시 그렇게 말하겠다.)
<☞ as soon as는 「~하자마자」라는 뜻의 접속사구 >
Even if you don’t like her, you have to help her. (당신이 그녀를 좋아하지 않는다 할지라도 당신은 그녀를 도와주어야 한다.)
<☞ even if는「~일지라도」라는 뜻의 접속사구 >
Now that you are older, you must be changed. (나이를 더 먹었으니까 당신도 이제는 달라져야 한다.)
<☞ now that는「~이니까」라는 뜻의 접속사구 >
Teaching Point 6 : 동사구
동사의 역할을 하는 단어 집단을 말한다.
We caught sight of a ship on the sea. (우리는 바다에 있는 배 한 척을 보았다.)
<☞ catch sight of ~는「~을 보다」라는 뜻의 동사구 >
They will take care of your baby. (그들이 당신 아기를 돌볼 것이다.)
<☞ take care of ~는「~을 돌보다」라는 뜻의 동사구 >
Pay attention to his advice. (그의 충고에 주의를 기울여라.)
<☞ pay attention to ~는「~에 주의를 기울이다」라는 뜻의 동사구 >
You have to ask for his help. (당신은 그의 도움을 청해야 한다.)
<☞ ask for ~는「~을 요청하다」라는 뜻의 동사구 >
Would you turn off the light? (불을 꺼 주시겠습니까?)
<☞ turn off ~는「~을 끄다」라는 뜻의 동사구 >
◆ 절
절이란「주어+동사」를 갖추어 문장 형태를 이루고 있다. 문장 내에서 명사, 형용사, 부사 등의 구실을 하는 구문으로서 문장 가운데 포함된「작은 문장」이라고 할 수 있는 것이다.
Teaching Point 1 : 명사절
주어나 목적어, 보어 등으로 쓰여 명사로서의 기능을 수행하는 절을 말한다.
Point 1 : that
that이 이끄는 명사절은「~라는 것」의 의미로 주어, 목적어, 보어로 쓰인다. 또한 that은 동격의 명사절을 이끌기도 한다.
(1) 주어로 쓰인 명사절
That he is alive is certain. (그가 살아 있는 것이 분명하다.)
<☞ 명사절 That he is alive는 주어 >
It is true that she has returned home. (그녀가 집에 돌아온 것은 사실이다.)
<☞ 명사절 that she has returned home이 진주어 >
It is clear that he will come. (그가 온다는 것은 분명하다.)
<☞ 명사절 that he will come이 진주어 >
(2) 목적어로 쓰인 명사절
I didn’t know that he was absent. (나는 그가 결석한 것을 몰랐다.)
<☞ 명사절 that he was absent는 know의 목적어 >
You will find that there’s no place like home. (당신은 집 같이 좋은 곳이 없다는 것을 알게 될 것이다.)
<☞ 명사절 that there’s no place like home은 find의 목적어 >
(3) 보어로 쓰인 명사절
The trouble is that my father is ill in bed. (문제는 나의 아버지가 아파서 누워 계시다는 것이다.)
<☞ 명사절 that my father is ill in bed는 보어 >
The best part of this program is that it can be used by the beginners. (이 프로그램의 가장 좋은 점은 초보자들도 이용할 수 있다는 것이다.)
<☞ 명사절 that it can be used by the beginners는 보어 >
(4) 동격으로 쓰인 명사절
There is a chance that they may win the game. (그들이 시합에서 이길 가능성이 있다.)
<☞ 명사절 that they may win the game은 a chance와 동격 >
There is no proof that he stole it. (그가 그것을 훔쳤다는 증거는 없다.)
<☞ 명사절 that he stole it은 proof와 동격 >
The news that his son was killed was not true. (그의 아들이 살해되었다는 소식은 사실이 아니었다.)
<☞ 명사절 that his son was killed는 The news와 동격 >
보충 학습 :「be동사+형용사/과거분사+that ~」의 구문
I am glad that you like it. (당신이 그것을 좋아하시니 기쁩니다.)
She’s sure that her husband will succeed. (그녀는 자신의 남편이 성공할 것이라고 확신한다.)
I’m sorry that I can’t come to the party. (파티에 갈 수가 없어 유감입니다.)
I’m afraid that he will not come. (유감스럽게도 그는 오지 않을 겁니다.)
He was surprised that his father had sold the farm. (그는 그의 아버지가 농장을 팔았다는 것에 놀랐다.)
Point 2 : if와 whether
if와 whether는「~인지 (아닌지)」의 의미로 명사절을 이끈다.
I don’t know if it is true. (그것이 사실인지 아닌지 모르겠다.)
Ask her if she will come. (그녀가 올 것인지 물어 보세요.)
We wondered whether he was at home. (우리는 그가 집에 있는지 궁금했다.)
Whether she is rich or not isn’t important. (그녀가 부자인지 아닌지는 중요하지 않다.)
Point 3 : 명사절을 이끄는 의문사/관계사
(1) 선행사를 포함한 관계대명사 what은 명사절을 이끈다.
She saves what she earns. (그 여자는 자신이 번 것을 저축한다.)
This is what I expected. (이것은 내가 기대했던 것이다.)
(2) 선행사를 생략하고 쓰는 관계부사는 명사절을 이끈다.
I know why he ran away. (나는 그가 달아난 이유를 안다.)
That is how he solved the problem. (그것이 그가 문제를 해결한 방법이다.)
That depends on how you do it. (그것은 당신이 그 일을 어떻게 하느냐에 달려있다.)
(3) 복합 관계사는 명사절을 이끈다.
Do whatever you like. (좋아하는 것이면 무엇이든 하시오.)
Whoever said so was wrong. (그렇게 말하는 사람은 누구든 틀렸다.)
Ask whomever you meet. (누구든 만나는 사람에게 물어 보시오.)
(4) 간접의문문에 쓰인 의문사는 명사절을 이끈다.
He told me which way was the shortest. (그는 나에게 어느 길이 가장 가까운지를 말해 주었다.)
He asked me what the price was. (그는 나에게 가격이 얼마인지를 물었다.)
No one knows how many reports have been lost. (얼마나 많은 보고서가 없어졌는지 아무도 모른다.)
Teaching Point 2 : 형용사절
문장 내에서 명사를 수식하는 형용사적 역할을 하는 절로서 관계대명사절이나 관계부사절이 이에 속한다.
This is the book which I bought yesterday. (이것이 내가 어제 산 책이다.)
<☞ book을 수식 >
People who have a cold should take a rest. (감기에 걸린 사람은 휴식을 취해야 한다.)
<☞ people을 수식 >
The house that was burnt down is my uncle’s. (불타버린 집은 나의 삼촌의 집이다.)
<☞ house를 수식 >
I don’t know the reason why we should help him. (나는 우리가 왜 그를 도와야 하는지 이유를 모르겠다.)
<☞ the reason을 수식 >
Please let me know the time when he will arrive. (그가 언제 도착할지 제게 알려 주십시오.)
<☞ the time을 수식 >
Teaching Point 3 : 부사절
문장 내에서 부사의 역할을 하는 절로서 시간, 장소, 원인이나 이유, 목적, 결과, 조건, 양보 등의 의미를 갖는다.
When I came back, my son was asleep. (내가 돌아 왔을 때 아들은 자고 있었다.)
<☞ 시간의 부사절 >
Where there’s a will, there’s a way. (뜻이 있는 곳에 길이 있다.)
<☞ 장소의 부사절 >
I don’t like him because he is not honest. (그가 정직하지 않기 때문에 나는 그를 싫어한다.)
<☞ 이유의 부사절 >
We studied hard so that we could pass the exam. (시험에 합격하기 위해 우리는 열심히 공부했다.)
<☞ 목적의 부사절 >
If it rains tomorrow, I will stay home. (내일 비가 온다면, 나는 집에 있을 것이다.)
<☞ 조건의 부사절 >
Though he is young, he is very wise. (그는 어리기는 하지만, 아주 영리하다.)
Point 1 : when (~할 때, ~하면)
I’ll tell him when he comes home. (그가 집에 오면 그에게 말하겠다.)
When she was a girl, she was very smart. (소녀였을 때, 그녀는 아주 영리했다.)
When he came in, I was studying English. (그가 들어 왔을 때, 나는 영어를 공부하고 있었다.)
When I came back, my son was asleep. (내가 돌아 왔을 때 나의 아들은 자고 있었다.)
Point 2 : while (~하는 동안에, ~하는 사이에)
Be quite while I am speaking. (내가 말할 때는 조용히 하시오.)
Don’t call me while I’m at the office. (내가 사무실에 있을 때는 나에게 전화하지 마세요.)
While I was walking along the street, I met him. (거리를 걷다가 나는 그를 만났다.)
While he was reading, he fell asleep. (그는 책을 읽다가 잠이 들었다.)
Point 3 : before (~하기 전에, ~보다 앞서서)
I got up before the sun rose. (나는 해가 뜨기 전에 일어났다.)
I had not waited long before he came. (얼마 기다리지 않아 그가 왔다.)
It won’t be long before we meet again. (조만 간에 다시 만나겠군요.)
Point 4 : after (~한 후에)
After she left, John arrived. (그녀가 떠난 후에 존이 도착했다.)
I can go out after Mom comes home. (나는 어머니께서 집에 오신 후에 나갈 수가 있다.)
Point 5 : till/until (~할 때까지)
Do not start till I give the word. (내가 명령할 때까지 출발하지 마라.)
They kept standing till I sat down. (내가 앉을 때까지 그들은 계속 서 있었다.)
I will wait here until the concert is over. (연주회가 끝날 때까지 나는 여기서 기다릴 것이다.)
Point 6 : since (~한 이후로, ~부터 계속해서)
since는「~한 이후로, ~부터 죽」의 의미로 주로 현재완료형에 쓰인다.
I have lived in Seoul since I was born. (나는 태어난 이후로 줄곧 서울에서 살았다.)
Ten years have passed since he died. (그가 죽은 후 10년이 지났다.)
The city has changed a lot since I moved here. (내가 이곳으로 이사온 이후로 이 도시는 많이 변화했다.)
Point 7 : as soon as ~ (~하자마자)
As soon as the boy saw me, he ran away. (그 소년은 나를 보자마자 달아났다.)
The workers went out, as soon as the bell rang. (벨이 울리자마자 근로자들은 밖으로 나갔다.)
As soon as he heard the news, he turned pale. (그 소식을 듣자마자 그는 창백해졌다.)
Point 1 : because (~ 때문에, ~한 이유로)
I can’t go because I’m busy this afternoon. (나는 오늘 오후에 바쁘기 때문에 갈 수 없다.)
She succeeded because she did her best. (그녀는 최선을 다했기 때문에 성공했다.)
I took a taxi because it was raining. (비가 오고 있었기 때문에 나는 택시를 탔다.)
I don’t like him because he is dishonest. (그가 정직하지 않기 때문에 나는 그를 싫어한다.)
Point 2 : as (~이므로)
As he is poor, he can’t buy that car. (그는 가난해서 저 차를 살 수 없다.)
As it was getting dark, we returned home. (어두워지고 있었으므로 우리는 집으로 돌아왔다.)
As you are sorry, I’ll forgive you. (당신이 미안해 하니 용서해 드리지요.)
Point 3 : since (~이므로, ~한 까닭에)
Since you look tired, you had better take a rest. (피곤해 보이니 당신은 쉬는 것이 좋겠습니다.)
Since there’s no more time, we must give it up. (더 이상 시간이 없으니 우리는 포기해야만 합니다.)
Let’s do our best, since we can expect no help from others. (다른 사람들의 도움을 기대할 수 없으니 최선을 다 합시다.)
Point 4 : now = now that (~이니까, ~인 이상)
Now you mention it, I do remember. (당신이 그 말을 하니까 생각이 납니다.)
Now that the court is dry, let’s play tennis. (코트가 말랐으니 테니스를 칩시다.)
Point 1 : if (만약 ~라면) <조건>
We’ll go swimming if it is fine tomorrow. (내일 날씨가 좋으면, 우리는 수영하러 갈 것이다.)
If you are tired, we will go back home. (당신이 피곤하면, 우리는 집에 돌아가겠습니다.)
If they help us, we will be able to finish it sooner. (그들이 우리를 돕는다면, 우리는 그것을 더 빨리 끝낼 수 있을 것이다.)
Point 2 : unless (만약 ~아니라면) <조건>
I will leave this afternoon unless it rains. (비가 오지 않으면 나는 오늘 오후에 떠날 것이다.)
You’ll miss the bus unless you walk more quickly. (좀 더 빨리 걷지 않으면 당신은 버스를 놓칠 것이다.)
Unless it snows, we will climb up the mountain. (눈이 오지 않으면 우리는 산에 올라갈 것이다.)
Point 3 : in case (~의 경우를 생각하여, 만일 ~라면) <조건>
In case anything happens, give me a call. (무슨 일이 생기면, 나에게 전화하세요.)
Take your umbrella in case it rains. (비가 올 경우에 대비해 우산을 가져가세요.)
Please go out with him in case you lose your way. (길을 잃을 경우에 대비해 그와 함께 나가세요.)
Point 4 : though (비록 ~이지만, ~일지라도) <양보>
Though it was very cold, he went out without an overcoat. (아주 추운데도 불구하고, 그는 오버코트도 안 입고 나갔다.)
Though he is young, he is wise. (어리지만, 그는 영리하다.)
She took care of her sisters, though she was only ten. (겨우 10살이었지만 그녀는 여동생들을 돌보았다.)
Though Tom is young, he is very prudent. (탐은 어리지만 아주 신중하다.)
Point 5 : 형용사/명사+as+주어+동사 (비록 ~이지만) <양보>
Young as he is, he has much sense. (그는 어리지만 아주 분별력이 있다.)
Woman as she was, she was brave. (그녀는 여자지만 용감했다.)
Poor as he is, he can help you. (그는 가난하지만 당신을 도울 수 있다.)
Point 1 : 목적의 부사절을 이끄는 접속사
(1) so that+주어+may/can ~ (~하기 위하여, ~하도록)
We studied very hard so that we might not fail in the exam. (시험에 실패하지 않도록 우리는 열심히 공부했다.)
He got up early so that he could take the first plane. (그는 첫 비행기를 탈 수 있도록 일찍 일어났다.)
Turn on the light so that we can see it. (우리가 그것을 볼 수 있도록 불을 켜시오.)
(2) in order that+주어+may/can ~ (~하기 위하여, ~하도록)
Speak clearly in order that they may understand you. (그들이 당신 말을 이해하도록 분명하게 말하시오.)
I’ll give you the key in order that you can use my car. (당신이 내 차를 쓸 수 있도록 당신에게 열쇠를 주겠다.)
He started early in order that he could get there in time. (늦지 않게 그곳에 도착할 수 있도록 그는 일찍 출발했다.)
Point 2 : 결과의 부사절을 이끄는 접속사
(1) such+명사+that ~ (너무 ...해서 ~하다)
This book is written in such easy English that beginners can understand it. (이 책은 쉬운 영어로 쓰여 있어서 초보자도 이해할 수 있다.)
I had such a fright that I could not speak a word. (나는 너무 놀라서 한 마디도 할 수 없었다.)
It was such a cold day that I didn’t go on a picnic. (너무 추운 날이었기에 나는 피크닉을 가지 않았다.)
(2) so+형용사/부사+that ~ (너무 ...해서 ~하다)
It is so dark that I cannot see my hand before me. (너무 어두워서 내 앞의 손도 보이지 않는다.)
I was so drunk that I could not walk. (나는 너무 취해서 걸을 수도 없었다.)
He walked so fast that I couldn’t follow him. (그가 너무 빨리 걸어서 나는 그를 따라 갈 수 없었다.)
Point 3 : 양태의 부사절을 이끄는 접속사
(1) as ~, so (~와 마찬가지로)
As the earth moves round the sun, so does the moon move round the earth. (지구가 태양의 주위를 도는 것과 마찬가지로 달은 지구의 주위를 돈다.)
As food nourishes our body, so books nourish our mind. (음식이 몸의 영양이 되는 것처럼 책은 마음의 영양이 된다.)
(2) as (~하는 대로)
Do in Rome as the Romans do. (로마에서는 로마인들이 하는 대로 하라. 로마에서는 로마법을 따라라.)
Love your parents just as they love you. (부모님들이 너희를 사랑하듯 너희 부모님을 사랑하라.)
Do as you like. (좋은 대로 하십시오.)
Leave them as they are. (그것들을 있는 그대로 놔두세요.)
Point 4 : 제한의 부사절을 이끄는 접속사
(1) as/so far as+주어+be+concerned (~에 관한 한은)
So far as this problem is concerned, I can solve it. (이 문제에 관한 한은 내가 해결할 수 있다.)
As far as I am concerned, I have nothing to do for you. (나에 관한 한 당신에게 해줄 것이 하나도 없다.)
(2) as far as ~ = so far as ~ (~하는 한 멀리까지; ~하는 한은)
Let’s swim as far as we can. (갈 수 있는데 까지 수영을 합시다.)
I will encourage him as far as I can. (나는 할 수 있는 한 그를 격려하겠다.)
As far as I know, he is the last man to tell a lie. (내가 아는 한 그는 결코 거짓말을 할 사람이 아니다.)
So far as my knowledge goes, he is not an honest man. (내가 아는 한 그는 정직한 사람이 아니다.)
(3) as long as ~ = so long as ~ (~하는 동안은; ~하는 이상은)
You shall have your own way as long as I live. (내가 살아 있는 동안은 네 마음대로 하게 하겠다.)
You may keep the book as long as you like. (그 책을 언제까지든지 원하는 대로 가지고 있어도 좋습니다.)
Stay here as long as you want to. (원하는 만큼 이곳에 머무십시오.)
Any book will do as long as it is interesting. (재미있기만 하다면 어떤 책이라도 좋다.)
You may eat whatever you like, so long as you don’t eat too much. (너무 많이만 먹지 않는다면 좋아하는 것을 어떤 것이든 먹어도 좋다.)
You may stay here so long as you keep quiet. (조용히만 있는다면 이곳에 있어도 좋다.)